Nor Aishah Binti Sharif To be a Teacher
TEKNIK MENJAWAB SOALAN PERDAGANGAN SPM KERTAS DUA 3755/2
Format SPM

Kertas soalan dua terdiri dari Bahagian A dan Bahagian B
Calon dikehendaki menjawab tiga soalan dari Bahagian A dan satu soalan wajib di Bahagian B ( soalan Kajian kes )
Calon dinasihatkan supaya mengambil masa 80 minit untuk menjawab soalan dalam bahagian A dan 40 minit untuk menjawab soalan dalam bahagian B.
Peruntukkan masa bagi setiap soalan ialah 20-25 minit bagi setiap soalan bahagian A
Markah bagi setiap soalan ialah 25 markah yang terdiri dari pelbagai pecahan soalan.
Markah keseluruhan ialah 100 markah dan menyumbangkan 60 % dari keseluruhan markah.
Rancang masa dengan bijak.Jangan lebihkan masa menjawab bagi soalan yang calon rasa lebih senang.

TEKNIK MENJAWAB SOALAN

1. Membaca semua soalan.
2. Teliti kehendak soalan- Lihat perkataan awal setiap soalan
3. Rancangkan jawapan.
4. Tandakan soalan yang tidak akan dijawab
5. Terus menjawab tanpa pengenalan dan kesimpulan- terus kepada isi
6. Isi jawapan berdasarkan jumlah perkataan markah (contoh: 5 isi untuk soalan jelaskan)
7. Gunakan kertas berasingan untuk setiap soalan.

CARA MENGATASI MASALAH

1. Gunakan ayat pendek atau simple
2. Jawab dalam bentuk point.
3. Gunakan kaedah turutan ayat-ayat (simple-susah)
4. Elakkan penggunaan istilah-istilah yang canggih, jika tidak faham maksud sepenuhnya.


 KELEMAHAN-KELEMAHAN CALON PEPERIKSAAN PERDAGANGAN

1. Penggunaan bahasa dan istilah yang kurang tepat- kesannya:-
a) Pemeriksa tidak dapat memahami atau maksud yang hendak disampaikan diragui.
b) Penggunaan istilah yang tidak tepat dan juga salah- oleh maksud jawapan salah.
2. Banyak fakta dalam satu ayat- maksud ayat akan keliru atau sukar difahami.
3. Pengetahuan dan pemahaman konsep yang lemah.
4. Pengurusan masa semasa pemeriksaan tidak betul.
5. Teknik penyampaian – tidak teratur:-
a) Iisi tanpa keterangnan
b) Isi berulangan tetapi dianggap isi tambahan.
c) Susun atur tidak teratur dan bertaburan.
d) Tidak ikut kehendak soalan.
6. Lain-lain seperti lemah bahasa melayu dan menggunakan bahasa kampung.


KATA TUGAS DALAM SOALAN PEPERIKSAAN

BIL KATA TUGAS RESPON YANG DIHARAPKAN

1 Apakah Member maklumat yang khusus/ spesifik

2 Nyatakan Memberikan fakta tanpa huraian/ sokongan

3 Terangkan Menyatakan fakta dengan sokongan atau menjelaskan sesuatu dengan sebab.
Fakta dan huraian
4 Mengapakah Memberi sebab

5 Bagaimanakah Memperihalkan/memberikan penerangan tentang cara/ kaedah /langkah /kejadian .

6 Jelaskan Member keterangan tentang sesuatu supaya mudah difahami ( 5 isi penting sahaja)

7 Bezakan Memberi kelainan /ketidaksamaan antara dua atau lebih perkara.

8 Bandingkan Memberi persamaan dan perbezaan antara atau lebih perkara.

9 Huraikan Memberikan Fakta, Huraian dan contoh
Panduan menjawab : beri
Fakta 1……..
Huraiannya……..
Contoh ………..



KAEDAH /BENTUK SOALAN
a) Apakah itu……………………..
b) Jelaskan maksud……………………?

Format jawapan:
i) Definisi:……………………………………..
ii) Jenis/cabang:
a)………………………………………………………
b)………………………………………………………..
iii) Contoh: a)……………………………….
b)…………………………………………
Contoh soalan:
c) Bagaimanakah promosi membantu Encik Zaki,seorang pengusaha sos cili berjenama Sedap dalam menjalankan perniagaannya? ( 5 markah )

Perhatian
Calon dikehendaki memperihalkan/memberi penerangan tentang cara/kaedah/langkah

Mesti menulis Encik Zaki dan Jenama Sedap ( sekurang kurangnya sekali )

Contoh jawapan:

Promosi membantu Encik Zaki melalui:
1.Memperkenalkan atau memberitahu keluaran sos cili ……… ( 1 markah )
2.Mewujudkan kesetiaan pembeli kepada jenama……..……… ( 1 markah )
3.Meningkatkan jualan dan keuntungan……….……………… ( 1 markah )
4.Meluaskan pasaran sos………..sehingga…………………….. ( 1 markah ) Menyaingi jenama sos lain ……………………………………. ( 1 markah )
5..Jenis promosi yang sesuai digunakan oleh Encik…….ialah………… ( 1 markah )





Nor Aishah Binti Sharif To be a Teacher
Nama
Nor Aishah Bt Sharif

Pendidikan
UPSR 1988-1993(SK Felda Bukit Tangga)
PMR 1994-1996 (SMK Bandar Bukit Kayu Hitam)
SPM 1997-1998 (SMK Bandar Bukit Kayu Hitam)
Matrikulasi Perakaunan 1999-2001 (Kolej Matrikulasi Melaka)
BACCT 2001-2004 (Universiti Utara Malaysia)

Pengalaman Kerja
2004- AS Utama Consultant (Assistant Consultant)
2005-2006- Pantas Technologies Sdn. Bhd.(Account Executive)
2006-2007- Majuikan Sdn. Bhd. (Account Executive)
2008-2008- SMK Jalan Damai
2009-2010- SMK St Mark
2011-2011- SMK Telok Air Tawar